Håndboka
Her finner du alt av praktisk info rundt arbeidsplassen JCP:
Hvem er vi / Vår historie / 1. Lønn, pensjon og ferie / 2. Forsikring / 3. Konfidensialitet / 4. Helse, miljø og sikkerhet (HMS) / 5. Bærekraft og CSR / 6. Arbeidstilfredshet og utvikling / 7. Retningslinjer (møter, e-post) / 8. Etiske retninglinjer, Code of conduct / 9. Rabatter / 10. Naturalytelser / 11. Det frie valg / 12. Kontaktinformasjon / 13. Kontor
Historien
Det hele startet med at vi hadde en drøm om en cruise-ferie, men ikke hadde nok penger. Løsningen ble at vi skulle lage en fest for skoleungdom. Stedet ble Chateu Neuf og festen het rett og slett «Back to school party».
10.10.1998 var festen et faktum og selskapet ble født. I forkant av festen ønsket vi å ha et navn som presenterte festen, siden vi skulle på cruise og det var også den perioden Will Smith hadde hiten «Just Cruzin». Dermed kom vi på navnet Just Cruzin’ Production, også kjent som JCP. Vi jobbet også med å få sponsorer til festen, Diesel og Tine Meierier var to av sponsorene vi fikk med. Vi fikk også med oss Carlings, som hjalp oss med å kunne selge billetter fra butikkene deres. Festen ble en suksess og sponsorene ville ha mer, blant annet ville Tine ville ha en nasjonal sampling kampanje. Da startet vi Just Cruzin’ Production ANS og resten er vel historie.
1. LØNN, PENSJON OG FERIE
Lønn utbetales etterskuddsvis og utbetalingsdato for lønn til faste ansatte er den 30. hver måned.
TREKK I LØNN OG FERIEPENGER
Er det en lønningsdag foretatt feilutbetalinger, har Selskapet Arbeidstagers samtykke til å foreta de nødvendige justeringer og korreksjoner ved den neste eller de påfølgende lønningsdager. For øvrig har Selskapet rett til å foreta trekk i lønn, feriepenger og bonus i de som fremgår av arbeidsmiljølovens § 14-15
OVERTIDSGODTGJØRELSE
De som fører timelister, får overtidsbetalt for alle arbeidstimer utover 48 timer i uken. Dersom man ønsker avspasering, utbetales 40% av timelønn x antall overtidstimer. Ved full utbetaling utbetales 140% av timelønn x antall overtidstimer. Vi bruker gjennomsnittsberegning så i løpet av et år skal antall timer til gode ligge i null.
- For utbetaling av overtid sendes antall timer og prosjektnummer via mail til lønnsansvarlig med prosjektleder på kopi.
- Ved utbetaling av «buy out» skal beløp og prosjektnummer sendes via mail til lønnsansvarlig med prosjektleder på kopi.
BILGODTGJØRELSE
Kjøregodtgjørelse ved bruk av egen bil utbetales etter statens satser. Når flere ansatte skal til samme bestemmelsessted, skal transporten samordnes best mulig. For slik transport kan bilens eier beregne et tillegg til bilgodtgjørelsen iht. statens satser.
Kjøregodtgjørelse leveres via Ibistic.
Ved eventuell bruk av drosje skal regningen leveres som utlegg og attesteres av prosjektleder, eller av daglig leder ved bruk av prosjekt 1.
MOBIL
Selskapet vil utstyre arbeidstager med en mobiltelefon og dekke mobilabonnement på inntil kroner 800 NOK per måned. Dersom arbeidstager ved oppstart velger å ta i bruk et mobilnummer tilhørende JCP sin nummerserie vil mobiltelefonnummeret være å anse som selskapets eiendel og tilfaller selskapet ved arbeidsforholdets opphør, uavhengig av opphørsgrunn. Dersom nevnte eiendeler skades eller mistes som følge av uaktsomhet fra arbeidstager, skal arbeidstager for egen bekostning skaffe ny / foreta reparasjon.
LUNSJ
JCP har en frivillig lunsjordning. For de som er med i ordningen er det kaffe/te, lunsj, overtidsmat og andre mellommåltider tilgjengelig på kjøkkenet. Hver arbeidstager blir pr. 01.09.2022 trukket 600 kroner i egenandel. Alle som deltar i lunsjordning plikter seg å ukentlig melde seg på lunsj.
PENSJON
Arbeidstager er medlem i den for Selskapet til enhver tid gjeldende tjenestepensjonspensjonsordning.
Pensjonsalder for stillingen er 67 år med mindre lovgivningen fastsetter lavere minimums bedriftsfastsatt pensjonsalder.
Bedriften innbetaler 2% av arbeidstagers lønn i obligatorisk tjenestepensjon.
Obligatorisk tjenestepensjon innebærer at arbeidsgiver (foretak) har plikt til å opprette pensjonsordning enten etter foretakspensjonsloven eller innskuddspensjonsloven for arbeidsgiver og personer som utfører arbeid i foretaket. Ordningen må oppfylle nærmere angitte minstekrav.
Tjenestepensjon fra virksomheten kommer i tillegg til folketrygden.
Når en ansatt slutter i JCP vil man motta en fripolise fra selskapets pensjonsleverandør. For å lese mer om din pensjon kan du logge inn på Gjensidige med Bank-ID.
FRAVÆR // PERMISJON
Ved sykefravær og permisjon skal dette rapporteres til nærmeste leder og økonomiavdelingen. Med permisjonsrettigheter forstås de rettigheter den ansatte kan kreve av sin arbeidsgiver hvis visse nærmere vilkår er oppfylt. Permisjonen kan være med eller uten lønn, avhengig av permisjonsgrunnlaget.
EGENMELDING
Arbeidstaker må ha arbeidet i JCP i to måneder for å få rett til å bruke egenmelding.
I løpet av en 12 måneders periode har arbeidstaker krav på fire egenmeldinger som strekker seg over tre kalenderdager.
I løpet av et kalenderår har arbeidstaker rett på 10 sykedager for sykt barn dersom arbeidstaker har ett eller to barn under 12 år, og 15 sykedager for sykt barn dersom arbeidstaker har mer enn to barn under 12 år. Dersom arbeidstaker er alene om omsorgen til barnet, eller har kronisk syke eller funksjonshemmede barn gjelder andre rettigheter til omsorgsdager. Se nav.no eller kontakt økonomiavdelingen.
Skjema for egenmelding
SYKMELDING
Sykmeldingen skal leveres digitalt til arbeidsgiver. Ved sykefravær utover arbeidsgiverperioden (16 dager) tar NAV over betaling av sykepenger. Fra og med dag 17 er det arbeidstakers ansvar å sende inn sykemeldingen digitalt til NAV.
KORTE VELFERDSPERMISJONER
Arbeidstagers bruk av korte velferdspermisjoner (fritid) reguleres i hovedsak i internt reglement. Dette avtales med nærmeste leder.
PERMISJON I FORBINDELSE MED SVANGERSKAP, FØDSEL OG ADOPSJON
Retten til fravær fra arbeidet pga. svangerskap, fødsel og adopsjon reguleres av arbeidsmiljøloven kapittel 12. Retten til økonomisk kompensasjon under dette fraværet reguleres ikke av arbeidsmiljøloven, men av folketrygdloven og/ eller tariffavtaler. Gravide arbeidstagere har rett til fri med lønn i forbindelse med svangerskapskontroll når slik undersøkelse ikke med rimelighet kan finne sted utenfor arbeidstiden, jfr. arbeidsmiljøloven § 12-1.
Foreldre har i forbindelse med fødsel eller overtakelse av omsorg for barn rett til 2 ukers ubetalt omsorgspermisjon. Arbeidstager har rett på betalt ammefri på inntil en time per dag, frem til barnet fyller ett år. Etter fylte ett år har arbeidstager fortsatt rett på ammefri, men ikke betalt.
ØKONOMISK KOMPENSASJON VED SVANGERSKAP, FØDSEL OG ADOPSJON
Arbeidstakeren må ha vært yrkesaktiv med pensjonsgivende inntekt i minst 6 av de siste 10 månedene før stønadsperioden tar til. Likestilt med yrkesaktivitet er tidsrom hvor det er gitt sykepenger eller stønad ved barns sykdom m.m., dagpenger ved arbeidsledighet, fødselspenger, svangerskapspenger eller adopsjonspenger etter folketrygdlovens regler, eller lønn fra arbeidsgiver under permisjon i forbindelse med videre- og etterutdanning. Arbeidstaker må videre ha omsorgen for barnet og ikke være i arbeid.
Det er ingen arbeidsgiverperiode ved foreldrepenger. Arbeidstaker må fylle ut nødvendige skjemaer og sende melding til NAV. Økonomi avdelingen kan være behjelpelig med utfylling av skjemaer.
Dersom en eller begge foreldrene ønsker å benytte seg av utvidet permisjon etter stønadsperioden, er dette en ulønnet permisjon.
PERMISJON AV MILITÆRTJENESTE M.V.
Arbeidstaker rett til permisjon ved pliktig eller frivillig militærtjeneste eller lignende allmenn vernetjeneste. Enkelte tariffavtaler har videre bestemmelser som kan gi rett til lønn under slik tjenestegjøring, helt eller delvis.
Etter arbeidsmiljøloven § 15-10 kan en arbeidstaker ikke sies opp pga. permisjon for å utføre militær- eller siviltjeneste.
ANDRE PERMISJONER
Permisjoner i andre tilfeller enn nevnt ovenfor, vil kunne bli innvilget etter konkret vurdering i det enkelte tilfelle. Søknad avgjøres av nærmeste leder.
FERIE
I Norge har vi 4 uker lovbestemt ferie hvor av 3 uker må tas innen 15. juni - 15. August eller 15. desember - 15. januar. Unntak fra dette skal avtales med nærmeste leder/daglig leder. Når en ansatt har vært ansatt i 2 hele kalenderår vil man få en ekstra ferie uke betalt av arbeidsgiver. Denne ekstra uken kan ikke overføres til påfølgende år, og brukes etter at de fire lovpålagte ferie ukene er brukt.
VIRKEDAGSBEGREPET
Feriens lengde angis i virkedager, jf. ferieloven § 5 nr 1. Virkedager er alle dager som ikke er søndag eller lovbestemt helge-/høytidsdag.
ARBEIDSTAKER UTEN FULL OPPTJENING AV FERIEPENGER
Arbeidstaker kan motsette seg ferie i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet, jf. ferieloven § 5 nr 5. Her følger noen eksempler på manglende opptjening av feriepenger hos arbeidstaker:
- Kommer rett fra skole/militærtjeneste
- Har hatt lang omsorgspermisjon
- Har vært langtidsfraværene uten lønn
- Har vært permittert
- Har hatt lang velferdspermisjon uten lønn
- Har fått ny stilling i bedriften med betydelig lønnsopprykk
- Gått fra lærling til vanlig ansettelse
Rett til å motsette seg ferie gjelder allikevel ikke hvis virksomheten avvikler fellesferie - helt eller delvis - i forbindelse med ferieavvikling.
FERIEAVVIKLING I OPPSIGELSESTID
Oppsigelse fra arbeidsgiver
Er arbeidstager sagt opp kan arbeidsgiver bare pålegge arbeidstaker å avvikle ferie i oppsigelsestiden dersom denne er på minst tre måneder. Arbeidstager kan motsette seg at allerede fastsatt ferie avvikles i slike tidsrom dersom oppsigelsestiden er kortere enn 3 måneder, jf. ferieloven § 8 (1).
Oppsigelse fra arbeidstager
Sier arbeidstaker opp stillingen sin, kan arbeidsgiver fastsette ferie på ordinær måte i oppsigelsestiden.
Dersom arbeidstager selv ønsker å avvikle ferie i oppsigelsestiden har vedkommende krav på dette dersom ferie ikke er tatt ut innen 30.9. (hovedferien) eller ferie ikke kan avvikles innen utløpet av ferieåret.
Sier arbeidstager opp sin stilling etter 15. august, kan vedkommende ikke kreve at ferie legges til tiden før 30. september.
FERIEPENGER
Feriepenger beregnes med 10,2 % av feriepengegrunnlaget i opptjeningsåret, jf. ferieloven § 10 (2).
UTBETALING AV FERIEPENGER
Feriepenger skal som hovedregel utbetales siste vanlige lønningsdag før feriestart. JCP utbetaler feriepenger 30. juni.
Under ferieavvikling betales ikke lønn, men feriepenger under feriefraværet i henhold til ferielovens bestemmelser.
2. FORSIKRING
Den enkelte ansatte har gjennom JCP følgende forsikringer gjennom Gjensidige
- Lovbestemt yrkesskade
- Utvidet yrkesskade
- Lovbestemt yrkessykdom
- Annen ulykke enn yrkesskade
- Yrkesreiser
- Ferie- og fritidsreise
- Helseforsikring Behandlingsgaranti Pluss.
Denne forsikring inkluderer behandling hos fysioterapeut, manuellterapeut, naprapat, kiropraktor og psykolog ++. Inkludert er også tilgang til allmennlege på mobil. Dette gjelder både på hverdager og helg for deg selv og dine barn under 18 år.
Alle forsikringer finnes og kan tas i bruk ved å logge inn på Gjensidiges app med Bank-ID og selskapets polisenummer
Just Cruzin`Production AS: 82352633
JCP Prad AS: 82403185
JCP Travel AS: 89800193
JCP Arena AS: 89807088
Retail Factory AS: 90179810
Vår kontaktperson hos Gjensidige er:
Jonas Dale
Mobil: (+47) 45851858E-post: Jonas.Dale@gjensidige.no
3. KONFIDENSIALITET
All sensitiv informasjon om kunder, ansattes forhold, forretningshemmeligheter, selskapets kunder og partnere, den ansatte får gjennom JCP er konfidensielt. Ansatte skal til enhver tid ivareta Selskapets interesser i alle henseender og er forpliktet til å hemmeligholde alle forhold knyttet til Selskapets virksomhet, herunder markedsplaner og alle andre forretningshemmeligheter og bedriftshemmeligheter. Det samme gjelder all informasjon knyttet til selskapets forretningsforbindelser.
Ansatte her har ikke rett til å bruke konfidensiell informasjon til eget eller andres bruk, verken i ansettelsesperioden eller etter at arbeidsforholdet er avsluttet. Ansatte skal ved opphør av ansettelsesforholdet eller på forespørsel fra Selskapet returnere alle forretningsdokumenter og elektronisk materiale av enhver art som angår Selskapets eller samvirkende selskapers forretningsdrift.
4. HELSE, MILJØ & SIKKERHET (HMS)
Arbeidsgiver skal sørge for at arbeidet med helse, miljø og sikkerhet er systematisk og kontinuerlig. Dette innebærer blant annet løpende kartlegging av arbeidsmiljø med hensyn til risikofaktorer, helsefare og velferd, og iverksetting av nødvendige tiltak. Ved planlegging av nye arbeidsplasser, anskaffelse av tekniske anlegg og utstyr etc. skal arbeidsgiver undersøke og vurdere om arbeidsmiljøet oppfyller lovens krav.
FORPLIKTELSER FOR ANSATTE
Arbeidstaker plikter å følge opp tiltak som gjøres for å bedre arbeidsmiljøet og delta i det organiserte sikkerhets- og miljøarbeidet i virksomheten. Arbeidstaker plikter å følge sikkerhetsinstrukser og sikkerhetsretningslinjer som er fastsatt, bidra til å forebygge arbeidsulykker og melde fra om feil eller mangler til arbeidsgiver og verneombud.
VERNEOMBUD
KRAV OM VERNEOMBUD
Etter arbeidsmiljøloven skal det i utgangspunktet være verneombud i alle virksomheter, men i virksomheter med færre enn 10 arbeidstakere er det mulig å avtale en annen ordning, jf. arbeidsmiljøloven § 6-1.
HOVEDVERNEOMBUD
Dersom virksomheten har mer enn ett verneombud skal det være et hovedverneombud. Hovedverneombudet har ansvar for å samordne verneombudenes virksomhet, jf. arbeidsmiljøloven § 6-1.
VALG AV VERNEOMBUD
Verneombud velges av og blant arbeidstakerne i virksomheten for 2 år om gangen. Regler for valg av verneombud fremgår av forskrift om verneombud og arbeidsmiljøutvalg.
VERNEOMBUDETS OPPGAVER
Verneombudet er arbeidstakers representant i HMS-spørsmål og skal ivareta deres interesser i saker som angår arbeidsmiljøet. Verneombudet skal blant annet påse følgende:
- at maskiner, tekniske innretninger, kjemiske stoffer og arbeidsprosesser ikke utsetter arbeidstakerne for fare
- at verneinnretninger og personlig verneutstyr er tilgjengelig og i orden
- at arbeidstakerne får nødvendig instruksjon og opplæring
- at arbeidet er tilrettelagt slik at arbeidet kan utføres på helsemessig forsvarlig måte
- at arbeidsulykker blir meldt
Verneombudet skal også tas med på råd under planlegging og gjennomføring av tiltak som har betydning for arbeidsmiljøet, jf arbeidsmiljøloven § 6-2.
Verneombud:
JCP Prad AS: Rebecca Egebjerg
Just Cruzin’ Production AS (ink. JCP Arena, JCP Travel AS og Retail Factory AS): Niklas Hansen
ARBEIDSMILJØUTVALG
Just Cruzin’ Production AS er en bedrift med mer enn 50 og er dermed pliktig til å ha et arbeidsmiljøutvalg. Loven tilsier at det skal være minimum 4 representanter i AMU, med lik representering fra arbeidsgiver og arbeidstaker. AMU skal alltid bestå av en representant fra øverste ledelse i selskap samt hovedverneombud. Arbeidsgiver utpeker ellers sine representanter. Representant fra arbeidstaker velges ved et flertalls valg.
Arbeidsmiljøutvalg i Just Cruzin’ Production AS består av:
Gjermund Hellan (øverste ledelse i selskapet)
Julie Minken (utpekt av arbeidsgiver)
Niklas Hansen (Hovedverneombud)
Anniken Ulfsrud (valgt av arbeidstaker)
RUTINE VEDRØRENDE VARSLING
Alle ansatte har en rett og oppfordres til å varsle om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen. Dette gjelder også for innleide arbeidstakere.
Med kritikkverdige forhold menes forhold som arbeidstakeren blir kjent med gjennom arbeidsforholdet, og som er eller kan være i strid med:
- Lover og regler
- Virksomhetens retningslinjer
- Alminnelig oppfatning av hva som er forsvarlig eller etisk akseptabelt
Eksempler på dette kan være brudd på HMS-regler, brudd på bruk av verneutstyr, mobbing, diskriminering, trakassering, uønsket seksuell oppmerksomhet, underslag, tyveri, korrupsjon osv.
Trakassering eller diskriminering på arbeidsplassen har arbeidstaker lovfestet plikt til å underrette arbeidsgiver eller verneombud om.
Forsvarlig fremgangsmåte ved varsling
Det følger av loven at arbeidstakers fremgangsmåte ved varslingen skal være forsvarlig. Varsling i henhold til arbeidsgivers retningslinjer og rutiner for varsling er å anse som forsvarlig.
Arbeidstaker kan varsle internt til følgende personer:
Nærmeste Leder
Nærmeste leders leder, dersom varslingen gjelder nærmeste leder
Øverste Leder i selskapet
Verneombud i selskapet
Arbeidsmiljøutvalg i selskapet
Øystein Tynning (98299900 // oystein.tynning@jcp.no)
Julie Torgersen (95820395 // julie.torgersen@jcp.no)
Advokat Erik Råd Herlofsen i Storeng Beck & Due Lund (93480175 // erik.herlofsen@sbdl.no )
Arbeidstaker har i tillegg alltid rett til å varsle til tilsynsmyndigheter eller andre offentlige myndigheter. Varsling til offentlige myndigheter anses som forsvarlig.
Eksempler på slike myndigheter er Arbeidstilsynet, Økokrim, Skatteetaten, Konkurransetilsynet, Datatilsynet, Helsetilsynet og Miljødirektoratet.
Fremgangsmåte for mottak, behandling og oppfølging av intern varsling
Når et internt varsel mottas skal den som varsler så raskt som mulig gis tilbakemelding om at saken er mottatt. Tilbakemeldingen skal inneholde informasjon om videre behandling. Varsleren skal selv kunne bestemme om varselet skal tas videre med andre ledere eller den/ de varselet gjelder. Dersom varsleren trenger noen å snakke med for å få råd, uten å ta saken videre, skal dette respekteres.
For å kunne vurdere en sak må det foreligge tilstrekkelig informasjon om følgende forhold: hva og hvem saken involverer, hvem som allerede er gjort kjent med forholdet og hvem som må informeres/settes inn i saken. Når saken følges opp, skal den det blir varslet om gjøres kjent med varslet, hvilke opplysninger som er gitt og få anledning til å komme med sin versjon av saken.
Varslingssaker skal behandles fortrolig. Fortrolighet innebærer i denne sammenheng at identiteten til varsler og den/de det eventuelt er varslet om ikke skal gjøres kjent for flere enn det som er nødvendig for den videre behandling av saken.
Når saken er ferdig behandlet, skal varsler og eventuelt den det er varslet om, ha en tilbakemelding, uansett utfallet av behandlingen.
Gjengjeldelse mot arbeidstaker som har varslet i tråd med arbeidsmiljølovens varslingsbestemmelse
(§ 2 A-1) er forbudt.
Denne varslingsrutinen er utarbeidet i samarbeid med verneombud 24.01.2018 og revidert 22.01.2021
FØRSTEHJELP
JCP gjennomfører førstehjelpsopplæring for alle ansatte og det er obligatorisk å delta.
Kurs skal gjennomføres annethvert år.
Fullt førstehjelpsutstyr og hjertestarter finnes ved postrom i 3 etasje.
5. BÆREKRAFT & CSR
Bærekraft og CSR (corporate social responsibility) er viktig for JCP, og vi tar vårt ansvar på alvor.
Nedenfor kan du lese om alle våre ulike tilnærminger til dette.
BÆREKRAFT
JCP skal være bransjeledende på bærekraft i drift og tjenester. Vi skal forbedre våre egen effekt på omverdenen, og inspirere kunder, leverandører og konkurrenter til å gjøre det samme.
Vi setter fokus på å være:
- Den beste arbeidsplassen for våre ansatte
- Den beste rådgiveren for våre kunder
- De beste løsningene for tjenestene våre
MILJØFYRTÅRN
Just Cruzin’ Production AS i Oslo ble sertifisert som Miljøfyrtårn i 2011 og har etter det blitt re sertifisert for tre nye år av gangen. Vår siste resertifisering ble utført 07.07.2020 med gyldighet til 01.10.2023 før ny resertifisering
Dette er den høyeste miljøanerkjennelsen du kan få i Norge og gjelder for JCP sin kontordrift.
Trenger du noen sertifikater på dette, finner du dette HER.
JCP MILJØPROFIL
Vi ønsker å:
- Øke gjenvinningsgraden
- Utforske og investere i alternative energikilder i forbindelse med nye prosjekter
- Bedre helse og trivsel blant ansatte gjennom målrettede tiltak
- Økt bruk av miljøvennlige forbruksvarer
- Redusere bruk av papir, økt bruk av elektronisk kommunikasjonsutstyr
- Øke påvirkningen på våre leverandører av varer og tjenester for å velge miljøvennlig
CO2
JCP er forpliktet til miljøet og hvert år kjøper JCP karbonkompensasjon på vegne av selskapet selv og på vegne av alle ansatte. JCP tilbyr også alle kunder, på alle prosjekter, muligheten til å kjøpe karbonkompensasjon.
VELDEDIGHET
JCP bidrar til veldedige organisasjoner to ganger i året, hver sommer og hver jul.
Alle ansatte er velkommen til å komme med forslag om hvilken organisasjon eller hvilket prosjekt vi skal hjelpe.
6. ARBEIDSTILFREDSHET OG UTVIKLING
ORDTILHANDLING
Alle ansatte skal i løpet av sine to første år i JCP gjennomføre ordtilhandling trainee program eller lederutviklingskurs
WINNINGTEMP
Winningtemp er et verktøy som JCP benytter for å måle tilfredshet hos medarbeidere. Det er et verktøy som baserer seg på AI teknologi og har et utvalg spørsmål den stiller for å avdekke tilfredshet. Systemet viser resultat delt opp i kategorier og baserer seg på hva den tilhørende gruppen har svart de siste 3 måneder.
Fakta:
- Det er full anonymitet
- 4 spørsmål hver uke
- Det er mulig å gå inn på Winningtemp for å svare på et ekstra daglig spørsmål
- Månedlig vil alle få et ekstra spørsmål som måler ENPS (Employe Network Promote Score)
7. RETNINGSLINJER (MØTER, E-POST)
Arbeidsgiver gis på visse vilkår tilgang til arbeidstakers e-post og annen elektronisk kommunikasjon. Rettsgrunnlaget for arbeidsgivers rett til innsyn i arbeidstakernes e-post er gitt i det nasjonale regelverket i Norge.
Kapittel 9 i arbeidsmiljøloven § 9-5 og er nærmere regulert i Forskrift om behandling av personopplysninger kapittel 9.
JCPs retningslinjer for e-posthåndtering
- All e-post skal besvares innen 24 timer, dvs. hvis du ikke har mulighet til å svare på innholdet i post, skal den besvares med f.eks; «Takk for e-posten din, jeg kommer tilbake til deg innen xxxxx (gitt dag/klokkeslett)»
- Vi anbefaler hver enkelt ansatt å ha en mappestruktur for god orden og oversikt i forhold til de ulike oppdragsgivere og prosjekter
MEDIA
JCP har en enkel mediehåndteringsplan for selskapet generelt.
Denne er kun ment for bedriften og ikke i enkeltprosjektene hvor en mediehåndteringsplan alltid skal settes opp individuelt.
HÅNDTERING AV PRESSE OG MEDIA
- Selv om alle ansatte oppfattes som representanter for JCP, betyr ikke dette at du som ansatt har plikt eller mandat til å uttale deg til media på vegne av hendelser knyttet til selskapet.
- Alle henvendelser fra media skal koordineres med styreleder Øystein Lasse Tynning, eller konsernsjef Lars Terje Grorud (kontaktinformasjon nedenfor). Det vil si at dersom du blir kontaktet av en journalist, bør du alltid avklare dette før du går videre.
- Det er styreleder/konsernsjefen som har hovedansvaret for mediehåndteringen og i de aller fleste tilfeller uttaler seg på vegne av selskapet.
- Det kan være situasjoner der det er aktuelt at du som ansatt uttaler deg, men dette bør alltid avklares med dagligleder på forhånd. I noen tilfeller kan du bli bedt om intervju på grunn av din rolle i selskapet. I slike tilfeller vil du få veiledning før intervjuet. Ta kontakt med din leder.
Styreleder;
Øystein Lasse Tynning
oystein.tynning@jcp.no, +47 982 99 900
Konsernsjef;
Lars Terje Grorud
lars.grorud@jcp.no, +47 982 99 904
8. ETISKE RETNINGSLINJER // CODE OF CONDUCT
JCP opererer i bransjer som i stor grad er preget av opplevelser og sosial interaksjon. Dette innebærer nødvendigvis til tider nære relasjoner til eksisterende og mulige leverandører og kunder. Som regel vil slik omgang med leverandører/kunder falle innenfor det som kan betegnes som vanlig «kundepleie», men vi må være klar over at det da vil kunne forekomme at ulike underleverandører vil forsøke å tilby oss ulike typer fordeler for å velge dem. Dette kan enten være i form av gaver, premier, gratis overnattinger/reiser, og rabatter osv.
For at det ikke skal være noen tvil om hva som forventes av alle medarbeidere har JCP derfor utarbeidet etiske retningslinjer som tar utgangspunkt i våre verdier;
PLAY / AMBITIOUS / PROUD / PROFESSIONAL
Alle arbeidstagere i JCP må lese, forstå og samtykke til dette etiske regelverk ved oppstart i JCP. JCP sitt etiske regelverk finnes tilgjengelig her.
9. RABATTER
JCP henter de fleste av sine rabatter fra en Visma Suppliers avtale. Det innebærer at avtalene kan ta slutt eller endres. Dette skjer uten forvarsel. JCP gjennomgår avtalene to ganger i året for å prøve å følge med. Dersom du skulle oppleve at det er en feil i en av avtalene, ta kontakt med serviceavdelingen.
NORWEGIAN:
- Opptil 6% rabatt på LowFare billetter
- Opptil 17% rabatt på flexbilletter.
- Rabatten gjelder ikke på kampanjepriser.
Legg inn avtalekode VISMJCP i din eksisterende Norwegian-profil på nettet.
NORGESTAXI:
- 20% rabatt på taxi i Oslo
- 20% i Buskerud
- 10% i Bergen
- 10% i Stavanger og Trondheim.
Avtalen gjelder vanlig bil for 1-4 personer. Rabatten gjelder ikke fastpris til flyplasser eller minstepristurer.
Bestill taxi med rabatt:
- Last ned Norgestaxi appen på App store eller Google Play.
- Logg deg inn med din e-post (arbeid), og fyll inn påkrevde opplysninger
- Gå inn på din profil, som er merket med ditt navn. Velg «taxikort» og fyll inn kode vismakunde1. Du er nå registrert og får rabatt på dine reiser når du bestiller via appen.
- På taxikortet ditt vil det stå «avtalekund 20». Vis taxikortet til sjåføren og du er sikret rabatt på din taxitur.
BRILLELAND
JCP dekker synsundersøkelse + kr 1500 til brilleglass og innfatning. Ønsker den ansatte dyrere brilleinnfatning enn arbeidsgiver dekker kan den ansatte dekke mellomlegget selv. Det skal være spesifisert fra optiker/øyespesialist at dette er databriller, kun til bruk i arbeid.
- Synsprøve til 370 kroner
- 20% rabatt på komplett enstyrke brille
- 20% rabatt på komplett progressiv brille
- 10% rabatt på kontantkjøp av kontaktlinser
- 10% rabatt på solbriller
- Gratis brilletilpasning
SLIK BESTILLER DU
Ved betaling i butikk, oppgi Visma-koden Brillefin sammen med ditt firmanavn (Just Cruzin’ Production AS) for å oppnå rabatten.
THON HOTELS:
10 - 15% rabatt på hotellovernatting
Du booker overnatting på thonhotels.no
For å få rabatt må du logge inn med:
Medlemsnummer, e-post eller firmanavn : JUST CRUZIN PRODUCTION AS
Passord eller firmakode: TVA012492
CHOICE HOTELS:
- Alternativ 1. Agentkode: BA458813
- Alternativ 2. (dersom alternativ 1 ikke er ledig) 14% rabatt på hotellovernatting, frokost inkludert, 5% rabatt på dagpakker og helpensjon. Bedrifts-ID: 60586702
For å få rabatt må du bli medlem i Nordic Choice Club og legge inn bedrifts-ID på din profil. Agentkode må legges inn under bedriftsavtale.
FIRST HOTELS:
Opptil 15% rabatt på hotellovernatting.
Du booker overnatting på firsthotels.no
Bookingkode: FHCVISMAMA
Husk å bruke bookingkoden uansett hvordan du bestiller.
THON HOTELS:
Opptil 16% rabatt på hotellovernatting.
Avtalenummer: TVA012492
HERTZ BIL POOL:
10% rabatt på brukskostnader (time/dag/uke).
- Gå til registreringssiden
- Legg inn din firmakode "fordelansatt"
- Ha et bilde av ditt førerkort klart, og fyll ut resten av skjemaet
Etter registrering kan du enten bruke bestillingsside via nett eller laste ned appen Hertz BilPool. Merk at du må bestille et gratis medlemskort hvis du ønsker å bestille via nett. Husk å velge om det er privat bruk eller tjenestereise i tilknytning til jobb når du bestiller.
Du bruker enten medlemskortet eller appen for å låse opp bilen. Selve nøkkelen til bilen er festet til en kortterminal i hanskerommet. Denne løser man ut ved å taste inn sin personlige PIN-kode. Når man tar ut nøkkelen, starter leien. Ved leiens slutt, festes nøkkelen tilbake i kortterminalen og bilen låser seg etter ca. ett minutt.
10. NATURALYTELSER
Fra 01.01.19 blir det endringer i beskatningen av naturalytelser i arbeidsforhold. De nye reglene innebærer blant annet at arbeidsgiver pålegges et ansvar for rapportering av ytelser fra tredjeparter, og det foreslås endringer i både gavereglene og reglene for personalrabatter. Når arbeidsgiver nå blir pålagt lønnsrapporteringsansvaret for tredjepartsytelser, betyr det at arbeidsgiver blir pålagt et formelt ansvar overfor skattemyndighetene. Dette har tidligere vært arbeidstagers ansvar å rapportere inn.
Arbeidsgiver skal fra 2019 rapportere, trekke skatt og betale arbeidsgiveravgift av alle fordeler og ytelser til sine ansatte. Disse pliktene gjelder også når arbeidstaker mottar fordelen eller ytelsen direkte fra en tredjepart.
Dette betyr at en arbeidsgiver er avhengig av å få opplysninger om slike fordeler og ytelser fra arbeidstakeren.
Det må gis så detaljerte opplysninger om det som er mottatt at arbeidsgiver har en reell mulighet til å vurdere skatteplikt og hvilken verdi arbeidstaker eventuelt skal skattlegges og rapporteres for.
Bonuspoeng opptjent i jobbsammenheng som tas ut til privat bruk har lenge vært skattepliktig, men tidligere har det vært den enkeltes arbeidstakers ansvar å rapportere om dette på selvangivelsen. Fra 01.01.19 vil det nå være arbeidsgiver sitt ansvar å innrapportere dette over lønn for den enkelte arbeidstaker. De nye reglene gjelder fordelsprogram for fly, hotell, leiebil og lignende.
Det vil si at dersom arbeidstaker har uttak av poeng opptjent på jobbreise til privat bruk, vil dette utløse en skatteplikt for arbeidstaker. Arbeidsgiver vil da måtte rapportere dette inn til Skatteetaten.
Vi har derfor besluttet at ansatte i JCP Nordic fra 01.01.19 ikke kan ta ut bonuspoeng opptjent på forretningsreiser til privat bruk. Bonuspoengene kan fortsatt benyttes i forbindelse med forretningsreiser.
Rabatter og gaver fra kunder og leverandører
Reglene om tredjepartsytelser gjelder også der hvor arbeidstaker kjøper varer og tjenester med rabatt fra forretningsforbindelser.
I hovedsak er alle rabatter som mottas fra tredjeparter skattepliktig for den ansatte. Hele rabatten er som hovedregel skattepliktig. Verdien som skal legges til grunn er differansen mellom det som er prisen i sluttbrukermarkedet og det den ansatte betaler.
Det er gitt to unntak fra dette:
- Rabatter på varer og tjenester som også arbeidsgiver omsetter
Her kan man bruke reglene for personalrabatter selv om det kjøpes fra en tredjepart.
Det er foreslått i Statsbudsjettet at grensen for maksimal skattefri personalrabatt skal være på kr 13.000 pr år.
- Markedsføringsrabatter, nabolagsrabatter, ol.
Gjelder der hvor det gis rabatt fra andre enn arbeidsgivers forretningsforbindelser, og når arbeidsgiver ikke har gitt noe for at de ansatte skal få rabatt.
I tillegg til rabatter og gaver fra tredjeparter får arbeidsgiver fra 1.1.19 også det formelle ansvaret for eventuell lønnsrapportering av andre tredjepartsytelser som gis til sine ansatte. Eksempler på slike ytelser kan være deltakelse på arrangementer eller tilstelninger i regi av en kunde, typisk omtalt som kundepleie.
Dette vil si at før en arbeidstaker tar imot gaver og rabatter, eller får forespørsel om å være med på arrangementer som ikke naturlig går inn under det forretningsmessige, må dette tas med nærmeste leder.
Ved spørsmål rundt dette ta kontakt med Julie Torgersen eller Lars Terje Grorud.
11. DET FRIE VALG
JCP benytter Atea Eshop (DFV) for innkjøp av mobiltelefon og datautstyr. DFV er en innkjøpsportal for ansatte for å få tilgang til mobiltelefon og datautstyr. Det er satt en standard forventet levealder på 2,5 år (30 måneder) for mobiltelefon, og 4 år (48 måneder) på datamaskin i dette dokumentet vil du finne regler for hvordan dette fungerer.
FORDELEN VED DFV
DFV gir deg mulighet til å velge en datamaskin eller mobiltelefon, og tilleggsutstyr som passer til disse, som passer deg. Det vil også være mulighet for å kjøpe nettbrett til privat bruk hvor da hele kjøpesummen betales av den ansatte.
Når du velger en datamaskin eller mobiltelefon som koster mer enn det JCP subsidierer, eller tilleggsutstyr til disse, inngår du en avtale med JCP der du aksepterer å bli trukket et fast månedlig beløp i opptil 3 måneder, avhengig av beløpets størrelse. Du betaler altså en egenandel for få velge noe annet enn standard.
HVA OMFATTER DFV
JCP stiller en rekke arbeidsredskaper til rådighet for våre medarbeidere i forbindelse med deres ansettelse og utførelse av de arbeidsoppgaver man er satt til. Våre medarbeidere har mulighet for å få følgende goder til deres rådighet:
- Datamaskin
- Mobiltelefoni
- Tilleggsutstyr
Felles for disse godene er at de er JCP sin eiendom og ansvar ut bindingstiden, og at de er stilt til rådighet for den enkelte medarbeideren for å utøve sitt virke. Dersom det finnes datamaskin og mobiltelefon på huset, som ikke har nådd forventet levealder, skal ansatte bli tildelt dette før nytt kjøpes inn gjennom det frie valg.
Defekt utstyr og utstyr som går i stykker
Dersom en medarbeider har utstyr gjennom DFV, og utstyret går i stykker, stiller JCP en låne-datamaskin/mobiltelefon til rådighet i reparasjonsperioden. Det kan ikke forventes at det stilles annet enn standardutstyr til rådighet uansett hva slags utstyr medarbeideren benytter. Skader på utstyr/tap av utstyr som skyldes uhell eller uaktsomhet, må dekkes av den ansatte.
Fullstendige retningslinjer og prosedyrer som gjelder DFV, finnes i DFV portal.
12. KONTAKTINFORMASJON
IT
Alle IT relaterte spørsmål sendes til: it-help@jcpnordic.com. Du kan forvente et svar i løpet av 24 timer (ikke gjeldende i helg/ferier), med en status på din henvendelse.
UTLEGG
Utlegg leveres via Ibistic.
ECONOMY
Alle økonomirelaterte spørsmål kan sendes til: economy@jcp.no
FAKTURA
JCP ønsker primært å motta faktura som EHF. For nye leverandører ønsker JCP at det sendes et dokument med fullstendig selskapsinformasjon for fakturering.
Faktura for betaling kan sendes direkte inn til systemet (KUN PDF format):
Just Cruzin' Production AS: jcp.no@invoicedrop.com
Dokument med selskapsinformasjon
JCP Prad AS: jcp.prad@invoicedrop.com
Dokument med selskapsinformasjon
JCP Travel AS: jcp.travel@invoicedrop.com
Dokument med selskapsinformasjon
JCP Arena AS: jcparena.no@invoicedrop.com
Dokument med selskapsinformasjon
Retail Factory AS: retail.factory@invoicedrop.com
13. KONTOR
JCP benytter både nøkkel og RFID brikke for inngang til våre kontorer. Nøkkel og RFID brikke med personlig kode utdeles ved første arbeidsdag og skal innleveres ved eventuell siste arbeidsdag. Nøkkel kan også benyttes til kjøreport inn til bakgård. Kjøreport vil være åpen mellom 07.00-17.30 på ukedager og nøkkel vil være nødvendig utover dette.
ALARM
JCP sine kontorer er utstyrt med alarm fra Verisure.
Alle dører er utstyrt med sensorer og det er 5 dører, fordelt på 2 etasjer som er utstyrt med alarmpanel.
- Første person som ankommer etasjen, må deaktivere alarm, kode 2028. Hvert team har fått utdelt en egen captivator kode, det er kun den koden som skal benyttes av captivators.
- Siste person som forlater etasjen, må aktivere alarm.
- Alarmsystemet har en automatisk alarm som vil slå seg på hver hele time, fra klokken 22.00 på ukedager og klokken 18.00 i helger/helligdager.
- Dersom man fortsatt befinner seg på kontoret når alarmen aktiveres, må man snarlig gå til panel for å slå av alarmen.
- Dersom du ikke rekker å slå av alarmen vil Verisure ta kontakt via alarmpanelet
- For å hindre utrykking må kodeord oppgis: Brave Thinking. Kodeord skal ikke deles med captivators
- Dersom du er usikker om alarm er utløst er det bedre å ringe Verisure å avsjekke, nummer 06010
